Het is zondag in Larmor-Plage. Inmiddels weten we dat het in Frankrijk dan een uitdaging is om boodschappen te doen. Maar je blijft toch denken…. ach, Lorient is een grote stad! Mooi gedacht, maar op een paar buurtsupertjes (en natuurlijk de bakkers) die in de ochtend open zijn, blijft alles dicht. De zoektocht levert ons echter wel een mooie fietstocht op. We cruisen door Lorient en zien inderdaad dat er weinig charmants meer overeind gebleven is tijdens de oorlog. Via Larmor-Plage gaan we weer terug en na een uurtje of 3 op de pedalen, zitten we in onze haven voor een echte Franse zondagmiddaglunch. Hoewel ik mijn pumps en couturejurkjes helaas vergeten ben, mogen we toch aanschuiven. We eten zalige mosselen en een goed dessert na, met uitkijk over de zee. Zalig!

Maandagmorgen willen we vertrekken, maar doen dan eerst de boodschappen. We gaan naar Belle Ile en verwachten daar minder keuze in de supermarkt. Uiteindelijk zijn we dan pas rond het middaguur weg. Maar het is maar 4 uurtjes varen dus leggen we om 15:30 uur al weer aan in Sauzon, Belle Ile. Dit keer geen haven, maar aan een mooring. Dit is een boei die vastgelegd is aan de zeebodem. Als je een lijn van je boot aan deze mooring vastmaakt, dan lig je dus (midden op het water) prima voor de nacht. We genieten nog even in de zon en besluiten dat we morgen de bijboot wel opblazen om naar de kant te gaan. Doen nog een spelletje en gaan lekker slapen.

20160531 Sauzon Sunrise

Aan de mooring bij Belle Ile

Het wordt echter een nachtmerrie! Poeh! De wind draait en we krijgen de wind en golven vol op onze boot. Wat een geklots, geduw en gekraak aan de lijn. We proberen nog wat slaap te pakken door op de banken te gaan liggen. Dan lig je niet in de punt van de boot, waar de klappen vallen. Maar het wordt een erg slechte nachtrust. En weer een leerpuntje erbij! Goed kijken naar de windvoorspellingen als je “leuk” in een baaitje gaat liggen. Niet denken: “Oh dat zal wel meevallen”……

Sauzon op Belle Ile

Op 31 mei blazen we dan al vroeg ons bootje op en varen naar de kant. De buitenboordmotor hebben we nog een beurt laten geven voor we gingen en we hadden hem eigenlijk nog niet getest. Hij loopt gelukkig weer als een zonnetje en brengt ons naar de kant bij Sauzon. Sauzon is erg mooi, maar omdat we onze fietsjes moeilijk kunnen meenemen in de bijboot, is er weinig te doen nadat we het stadje bekeken hebben. Wel zien we genoeg van het eiland om verder te willen kijken, maar niet meer achter die mooring!!!!! We maken dus dat we weg komen en  gaan naar de enige haven van het eiland: Le Palais. Dit is meteen de hoofdstad van het eiland en een uurtje varen.

We hebben geluk: we kunnen zelfs in een “bassin” liggen. Deze gaat alleen rond hoogwater open en wij komen precies op tijd. Het is al wel erg druk, vinden wij. Er moeten al veel boten langszij bij een andere boot liggen. Wij komen aan een Nederlandse boot te liggen en naast ons komen weer Fransen. We lopen even naar de VVV, maar doen verder weinig vandaag. We zijn moe! En bovendien worden we in de haven getrakteerd op een echt Brentons concert door de medehavenbewoners.

De doedelzak blijkt ook ECHT iets uit Bretagne te zijn.

De doedelzak blijkt ook ECHT iets uit Bretagne te zijn. Voor een klein voorproefje (zet je geluid niet te hard ):

De ochtend erop gaan we fietsen. Nu we aan een steiger liggen, kunnen we onze eigen vouwfietsen weer tevoorschijn halen. Er zijn “Route Verte”, speciaal voor fietsers, heeft de VVV-dame aan ons uitgelegd. Nou, nu weten we dat de wegen waarop de Fransen zelf niet meer willen rijden en ze allang vervangen hebben door een andere weg, gebombardeerd zijn tot “Route Verte”! Stenen, kuilen en bulten, we hebben alles gezien. Dan kun je niet kijken naar het mooie landschap, want dan zit je weer met je voorwiel in zo’n kuil te koekeloeren….. Gelukkig waren er ook stukken bij die wel goed waren om over te fietsen en zijn we prima in het plaatsje Locmaria (in de Zuidoost hoek van het eiland) gekomen.

In Locmaria staat de “Notre-Dame de Bois Tors”. Dit is een kerkje uit de 11de eeuw. Dit is erg belangrijk en trekt veel pelgrims. Het verhaal gaat dat er een boom stond voor het kerkje. Piraten kapten die boom omdat ze een nieuwe mast nodig hadden voor hun schip. En dat kan natuurlijk niet ongestraft! De grote heilige dame heeft toen de boom krom gemaakt en daardoor konden de piraten hun nieuwe mast niet meer gebruiken. Kijk, dat zijn nog eens straffen! Ik denk dat de piraten zich meteen bekeerd hebben en als schaapsherder op het eiland zijn gaan wonen.

Notre-Dame de Bois Tors

Rond 14:00 uur zijn we terug op de boot. We zien iedereen vertrekken dus blijkbaar is het hoogwater. We waren eigenlijk van plan om nog een nachtje te blijven, maar nu we het eiland bekeken hebben, zijn we eigenlijk wel klaar. Binnen 5 minuten varen we achter onze vertrekkende Franse buren aan. Eric heeft net nog tegen de buurvrouw gezegd dat we pas “demain” gaan vertrekken, dus ze kijken hun ogen uit. Ze denken vast dat die gekke Hollander niet weet wat “demain” is.

Omdat we nu vertrokken zijn, is het belangrijk om een einddoel voor vandaag te bepalen. We willen wel in een haven liggen, maar onze volgende bestemming van het lijstje: Ile d’Yeu ligt te ver weg. Het is immers al 14:00 uur. We puzzelen wat en besluiten La Turballe als haven voor vannacht aan te varen. We kunnen een groot deel op de zeilen varen en komen om 19:30 aan. Het is een kleine haven en we moeten alweer dubbel liggen. Deze keer hebben we Engelse buren. We geven meteen aan dat we morgen vroeg weer weg gaan. Dat zijn zij ook van plan, dus komt het goed uit.

Op 2 juni zijn we dan ook meteen weg, nadat we vers brood hebben gehaald bij de Boulanger. We gaan naar Ile d’Yeu, Port Joinville. We leggen eind van de middag aan en ook hier ligt het al goed vol. Maar dit zijn weer “gewone” steigers en we vinden nog een mooi plekje voor onze boot. We hebben ook weer stroom (na 3 dagen) en een douche! We lopen nog even rond in het plaatsje. Het is erg toeristisch, maar nog niet heel druk. We verwachten dat er morgenavond wel meer mensen zullen komen. Dan is het immers vrijdag, begin van het weekend. We gaan dan in ieder geval weer op onze fiets het eiland verkennen. Ook hier hebben ze “route vert”, dus we zijn erg benieuwd!